
Od maluchów do starszaków – podniesienie jakości edukacji przedszkolnej w Gminie Kluczbork.
Wnioskodawca Gmina Kluczbork realizuje projekt w partnerstwie z OPTIMA s.c.
Numer Projektu: FEOP.05.06-IP.02-0027/23
Cel projektu:
poprawienie szans edukacyjnych dzieci i ich lepsze przygotowanie do dalszej nauki i późniejszej pracy zawodowej.
Projekt jest skierowany do dzieci przedszkolnych, ich rodziców oraz kadry 9 OWP na terenie Gminy Kluczbork:
Publiczne Przedszkole nr 1 w Kluczborku
Publiczne Przedszkole nr 2 w Kluczborku
Publiczne Przedszkole nr 5 w Kluczborku
Publiczne Przedszkole nr 7 w Kluczborku
Publiczne Przedszkole nr 8 w Kluczborku
Publiczne Przedszkole w Bogacicy
Oddział Przedszkolny w Bąkowie
Oddział Przedszkolny w Kujakowicach Dolnych
Oddział Przedszkolny w Kuniowie
Czas realizacji: 1 grudnia 2024 do 31 grudnia 2026 roku.
Wydatki ogółem: 918 911.25zł , dofinansowanie 827 020,12 zł / dofinansowanie z EFS+ 781 074,56zł ( 85%) oraz z budżetu państwa 45 945,56zł (5%), wkład własny 91 891,13zł.
Zadania i działania
*Rozwijania kompetencji kluczowych i zainteresowań dzieci:
- zajęcia rozwijające kompetencje społeczno- emocjonalne;
- zajęcia logopedyczne;
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne;
- zajęcia rozwijające kreatywność;
- zajęcia z kodowania i programowania;
- zabawy i eksperymenty przyrodnicze;
- zajęcia z przedsiębiorczości;
- zajęcia z preorientacji zawodowej;
- zajęcia rozwijające ekspresję artystyczną;
*Wspieranie rodziców dzieci z przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w Gminie Kluczbork w rozwiązywaniu problemów wychowawczych
w ramach cyklu warsztatów, dzięki którym rodzice dzieci przedszkolnych będą mogli łatwiej radzić sobie z pojawiającymi się problemami małych dzieci
*Szkolenia dla kadry
1. Studia podyplomowe: edukacja i terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, logopedia, pedagogika korekcyjna, integracja sensoryczna, rytmika z logorytmiką i gimnastyką w przedszkolu.
2. Szkolenia specjalistyczne: : terapia ręki , sensomotoryka, TUS I i IIst. ,metoda ruchu rozwijającego W. Sherborne I i II st. .
3. Szkolenia z zakresu pedagogiki specjalnej: wprowadzenie do SI, integracja sensoryczna, logorytmika, grafomotoryka, praca z dzieckiem trudnym z elementami terapii behawioralnej, biblioterapia.
*Zakup wyposażenia, urządzeń multimedialnych, oprogramowania oraz pomocy dydaktycznych dla wszystkich 9 OWP
Cele szczegółowe
Wspieranie równego dostępu do dobrej jakości, włączającego kształcenia i szkolenia oraz możliwości ich ukończenia, w szczególności w odniesieniu do grup w niekorzystnej sytuacji, od wczesnej edukacji i opieki nad dzieckiem przez ogólne i zawodowe kształcenie i szkolenie, po szkolnictwo wyższe, a także kształcenie i uczenie dorosłych, w tym ułatwienie mobilności edukacyjnej dla wszystkich i dostępności dla osób z niepełnosprawnościami.
Grupy docelowe
Projekt skierowany jest do podmiotów, których siedziba znajduje się na terenie województwa opolskiego i do osób fizycznych mieszkających w rozumieniu KC i/lub pracujących i/lub uczących się na terenie województwa opolskiego. Będzie realizowany w ramach Subregionu Południowego.
Grupa docelowa została określona na podstawie przeprowadzonych diagnoz i analiz dotyczących stopnia przygotowania nauczycieli OWP do pracy z dziećmi uczęszczającymi do danej placówki, analizę potrzeb dzieci w wieku przedszkolnym oraz analizę potrzeb OWP. W wyniku tych analiz zaplanowano, że grupą
docelową projektu jest 9 OWP, dzieci zamieszkujące Gminę Kluczbork, rodzice dzieci i nauczyciele/ki pracujący w tych OWP. Dzieci przedszkolne stanowią grupę docelową w wieku 3-7 lat (zgodnie z prawem oświat.), ze względu na zamieszkiwanie na wsi ich szanse edukacyjne są gorsze niż rówieśników z dużych ośrodków.
Wskaźniki
Liczba dzieci objętych dodatkowymi zajęciami w edukacji przedszkolnej 393K i 389M w tym 3K i 28M z niepełnosprawnościami;
Liczba dzieci/uczniów o specjalnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych objętych wsparciem 86K i 34M;
Liczba osób obcego pochodzenia objętych wsparciem w programie 16K i 14M;
Liczba osób z krajów trzecich objętych wsparciem w programie 16K i 14M.
Liczba przedstawicieli kadry szkół i placówek systemu oświaty objętych
wsparciem 102K i 1M
Realizacja
Od 1 stycznia 2025 roku w publicznych przedszkolach i oddziałach przedszkolnych szkół podstawowych, dla których Gmina Kluczbork jest organem prowadzącym rozpoczęły się zajęcia w ramach projektu. Poprzedzone zostały rekrutacją ,która miała charakter otwarty dla wszystkich osób spełniających kryterium beneficjenta wg regulaminu konkursu bez ograniczeń z uwagi na pochodzenie, niepełnosprawność, przekonania, religię, płeć, ani jakiejkolwiek innej przesłanki do dyskryminacji. Do zajęć specjalistycznego wsparcia dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych przeprowadzono kwalifikację w oparciu o orzeczenia, opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej oraz opinie rady pedagogicznej uwzględniające specjalne potrzeby edukacyjne, wczesnego wspomagania. W wymienionych grupach biorą udział również dzieci z orzeczeniem o niepełnosprawności z uwagi na chorobę przewlekłą. Jednocześnie uwzględniono dodatkowe kryteria – z terenów wiejskich, z pieczy zastępczej, z rodzin z prawem do zasiłku rodzinnego lub prawem do dodatków do zasiłku rodzinnego, na podstawie art. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2023r. o świadczeniach rodzinnych, zamieszkujące na obszarach strategicznej interwencji /OSI krajowe/). Natomiast do zajęć rozszerzających przeprowadzono rekrutację w oparciu o deklarację zainteresowania, w oparciu o kolejność zgłoszeń, z zachowaniem pierwszeństwa dla dzieci z grup w niekorzystnej sytuacji społecznej ( z SPE, z terenów wiejskich, z pieczy zastępczej, z rodzin z prawem do zasiłku rodzinnego lub prawem do dodatków do zasiłku rodzinnego, na podstawie art. 5 ustawy z dnia 28 listopada 2023r.o świadczeniach rodzinnych, zamieszkujące na obszarach strategicznej interwencji /OSI krajowe/), rodzin niepełnych oraz rodzin dzieci, którym bezwarunkowo należy zagwarantować miejsce we wsparciu. Podobnie priorytet został uwzględniony przy dzieciach z niepełnosprawnościami. Obecnie w zajęciach uczestniczy 623 dzieci w zajęciach specjalistycznych i rozwijających zainteresowania. Są to zajęcia logopedyczne, zajęcia korekcyjno- kompensacyjne, rozwijające kompetencje społeczno- emocjonalne, rewalidacja, terapia SI, muzykoterapia, choreoterapia, terapia bilateralna, arteterapia. W ramach zajęć rozwijających zainteresowania rozpoczęto: zajęcia rozwijające kreatywność, kodowanie i programowanie, przyrodnicze, z przedsiębiorczości i preorientacji zawodowej.
Jednocześnie realizowane w ramach projektu zajęcia/warsztaty/ spotkania i inne działania realizowane są zgodnie ze standardami dostępności dla osób z niepełnosprawnościami uwzględnionymi na podstawie uzyskanych informacji zawartych w deklaracjach uczestników projektu złożonych u beneficjenta.